Blog post

Η φιλία είναι το κλειδί για το τέλος της ενδοσχολικής βίας: Η ιστορία της Νάταλι

By Joanna K

Μετά τα παιδιά της τρίτης κουλτούρας, που μεγαλώνουν μεταξύ διαφορετικών πολιτισμών, την προσοχή μας ζητούν τα παιδιά με την εμπειρία της ενδοσχολικής βίας. Και θέλουν να βεβαιωθούν πως θα έχουν έναν φίλο στο σχολείο, και θα κάνουν παρέα. Να μην νιώθουν μόνα, και να μην γίνονται στόχος. Ένα άτομο μπορεί να κάνει τη διαφορά.

Ποιος ο ρόλος της φιλίας στο τέλος της ενδοσχολικής βίας; Αρκεί να διαβάσουμε την ιστορία της Νάταλι Χάμπτον, μίας έφηβης μαθήτριας στις Ηνωμένες Πολιτείες. Από θύμα ενδοσχολικής βίας τώρα στηρίζει άλλους μαθητές, να αποφύγουν την περιθωριοποίηση και να χαρούν τη ζωή στο σχολείο. Και το πετυχαίνει με την βοήθεια της τεχνολογίας.

Η ιστορία της Νάταλι αποκαλύπτει πως το να έχουμε έναν φίλο στο σχολείο μπορεί να κάνει τη διαφορά. Και κάτι ακόμη: μία δύσκολη προσωπική εμπειρία, όπως αυτή της ενδοσχολικής βίας, μπορεί να μετατραπεί σε θετικό σκοπό ζωής και να οδηγήσει σε νέο προορισμό στη ζωή. Πάμε να μάθουμε πώς.

Η εμπειρία της βίας

Πρώτη μέρα στο γυμνάσιο της περιοχής της, η Νάταλι διαπιστώνει πως οι συμμαθητές της έχουν τις παρέες τους και δεν υπάρχει θέση για την ίδια. Το μεσημέρι, την ώρα του φαγητού, κάθεται μόνη της στην τραπεζαρία του σχολείου. Δεν έχει άλλη επιλογή. Οι συμμαθητές ανοιχτά της λένε πως δεν μπορεί να καθίσει μαζί τους. Σιγά-σιγά περνά στο περιθώριο.

Κάποια στιγμή, οι άλλοι μαθητές αρχίζουν να την πειράζουν και να της επιτίθενται. Οι καθηγητές δεν μπορούν να παρέμβουν. Είναι πεπεισμένοι πως κάτι κάνει η ίδια και προκαλεί την επιθετική συμπεριφορά των άλλων. Επί δύο χρόνια, βιώνει μία κατάσταση που μπορεί να αφήσει βαθιές πληγές στην ψυχή ενός νέου ανθρώπου.

Κάποιος νοιάζεται

Τελειώνει το γυμνάσιο, αλλάζει σχολείο, πάει λύκειο χωρίς προσδοκίες για φιλίες. Την πρώτη μέρα είναι μόνη μέχρι τη στιγμή που μία μαθήτρια την πλησιάζει για να της κάνει παρέα. Αυτή η κίνηση έκανε όλη τη διαφορά. Η Νάταλι δεν θα έμενε πλέον μόνη και στο περιθώριο. Έτσι απλά, δεν θα υπήρχαν άλλα πειράγματα και άλλες επιθέσεις.

Η πρώτη φίλη που έκανε στο λύκειο ήταν η μαθήτρια που πρώτη την πλησίασε. Στη συνέχεια απέκτησε πολλούς φίλους. Κάποιοι από αυτούς ήταν μαθητές που ένιωθαν μόνοι, απελπισμένοι, χωρίς να έχουν παρέα για φαγητό. Βλέπετε, κάθε φορά που έβλεπε κάποιον να μένει μόνος στην τραπεζαρία του σχολείου, του πρότεινε να καθίσει με την παρέα της.

Η ιδέα και η επιβράβευση

Η Νάταλι αποφάσισε να βοηθήσει άλλους μαθητές να αποφύγουν την ενδοσχολική βία με θετικό τρόπο. Έχοντας παρακολουθήσει ειδικά μαθήματα, δημιούργησε την εφαρμογή για το κινητό Sit with Us (κάτσε μαζί μας) που βοηθά τους μαθητές να βλέπουν με ποια παρέα μπορούν να καθίσουν την ώρα του φαγητού στο σχολείο και έτσι να κάνουν τα σχέδιά τους για φαγητό και κουβέντα. Η εφαρμογή είχε αποτέλεσμα και η ίδια άρχισε να συνεργάζεται με οργανισμούς για την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού σε ευρύτερη κλίμακα.

Το 2017, το Ίδρυμα Εκπαίδευσης και Έρευνας ΜΕΝΣΑ της απένειμε το ετήσιο βραβείο Copper Black «για δημιουργική χρήση της τεχνολογίας στην αποτροπή της ενδοσχολικής βίας και επιπλέον, για το έργο της ως πρέσβειρα κατά του σχολικού εκφοβισμού».

Ένα θετικό μήνυμα

Στην ιστορία της Νάταλι βλέπω έναν νέο άνθρωπο που μετέτρεψε μία δύσκολη εμπειρία σε σκοπό ζωής με θετικά αποτελέσματα για την ίδια και για την κοινότητα. Με έναν θετικό και δημιουργικό τρόπο κατάφερε δύο πράγματα:

  • Να βρει την φωνή της, να αποκτήσει φίλους και να δημιουργήσει όμορφες εμπειρίες στο σχολείο για την ίδια.
  • Να βοηθήσει και άλλους μαθητές να αποφύγουν την αίσθηση της μοναξιάς και της απομόνωσης, να επικοινωνήσουν με τους συμμαθητές τους δημιουργικά και να χαρούν τη ζωή στο σχολείο.

Μία αισιόδοξη ιστορία, ένας θετικός τρόπος αποφυγής της ενδοσχολικής βίας και μία υπενθύμιση πως ένας φίλος μπορεί να κάνει τη διαφορά.

Αυτό βλέπω και στην φωτογραφία που τράβηξα σε εκπαιδευτικό ίδρυμα στην πόλη μου. Κάποιος είχε την ιδέα να ζωγραφίσει το δένδρο της φιλίας σε κεντρικό τοίχο. Και να ζητήσει από τους υπόλοιπους να αφήσουν το αποτύπωμά τους, να δώσουν τα χέρια και να περάσουν το μήνυμα πως η φιλία δεν είναι κάτι το άπιαστο.

Να έχετε μία δημιουργική βδομάδα,

παρέα με καλούς φίλους!

Φιλικά, Τζοάννα

Πηγές

Ίδρυμα MENSA. (2017). Natalie Hampton, 2017 Copper Black Award winner

Paresky, P.B. (2017, 10 Νοεμβρίου). Meet the teen who discovered the secret of social capital

Sharing is caring!

Αφήστε το Σχόλιο σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *